Projekt dotyczący kamuflażu społecznego i radzenia sobie w sytuacjach społecznych wśród dorosłych osób w spektrum autyzmu oraz z zaburzeniami lęku społecznego
Dwuczęściowe badanie naukowe finansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki (nr rejestracyjny: 2022/06/X/HS6/00530). Dorosłe osoby w spektrum autyzmu nierzadko nie otrzymują odpowiedniej diagnozy, ponieważ doświadczane przez nie objawy lękowe są mylone wyłącznie z lękiem społecznym. Z tego powodu niniejsze badanie ma na celu zbadanie, na czym polegają istotne różnice w radzeniu sobie w sytuacjach społecznych w tych dwóch grupach klinicznych, co pomoże przy stworzeniu praktycznych wskazówek diagnostycznych oraz pogłębi rozumienie funkcjonowania dorosłych osób neuroróżnorodnych – zarówno pod kątem typowych trudności, jak i potencjalnych czynników ochronnych oraz sposobów wsparcia ich dobrostanu.
Ogólnopolskie badanie potrzeb i trudności neuroróżnorodnych studentek i studentów polskich uczeni wyższych
Ogólnopolskie badanie potrzeb i trudności neuroróżnorodnych studentek i studentów polskich uczelni.
Celem badania jest:
- opracować narzędzie do oceny potrzeb i mocnych stron studentów neuroatypowych
- przygotować raport na temat studentów neuroatypowych na uczelniach wyższych
- przekonywać do zapewnienia studentom neuroatypowym większego wsparcia w studiowaniu
Badanie autostygmatyzacji i dysregulacji emocjonalnej w grupie osób z zaburzeniami osobowości typu borderline oraz z diagnozą zaburzeń depresyjnych
Celem projektu jest zbadanie zjawiska fantazjowania na jawie (tzw. maladaptive daydreaming) w grupie osób z rozpoznaniem zaburzenia osobowości chwiejnej emocjonalnie (borderline) oraz osób z diagnozą zaburzeń depresyjnych. Badaczki chcą sprawdzić funkcję fantazjowania na jawie i związków z umiejętnościami z zakresu radzenia sobie z emocjami, unikania emocji i życiowych trudności, a także nastrojem i samoakceptacją, szczególnie w kontekście doświadczenia zaburzenia osobowości. Uzyskane wyniki pozwolą na lepsze zrozumienie fantazjowania na jawie i jego znaczenia dla codziennego życia jednostki, co pomoże w określeniu zarówno pozytywnych, jak i negatywnych skutków tego zjawiska.